1

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت:حضرت حمزه سیدالشهداء(ع) از سروران اهل بهشت است.

  • کد خبر : 11094
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: رسول‌الله(ص)، جعفر ذوالجناحین، علی، فاطمه، حسن، حسین ، مهدی (ع) و حضرت حمزه سیدالشهداء(ع) از سروران اهل بهشت هستند.

به گزارش روابط عمومی مرکز؛ حجت الاسلام جلال نوروزی در مراسم سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء(ع) و وفات عبدالعظیم حسنی(ع) در امامزاده محمدبن باقر(ع) بیان کرد:حضرت عبدالعظیم حسنی، در چهارم ربیع الثانی سال ۱۷۳هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. ایشان فرزند عبداللّه بن علی، از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) بودکه نسبتش با چهار واسطه به آن حضرت می رسید. عبدالعظیم، از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمه ی معصومین(ع) و نیز از چهره های بسیار محبوب و مورد اعتماد، نزد اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به شمار می رفت. دوران وی، گر چه عصر حاکمیت عباسیان و ایجاد خفقان و سخت گیری نسبت به شیعیان بوده است، ولی مدافعان دین و حافظان مکتب که روایات امامان را ثبت و نقل می کردند، نقش عمده ای در پاسداری و صیانت از فرهنگ والای اهل بیت(ع) داشتند و این بزرگوار نیز یکی از سنگربانان عقیده ی تابناک تشیع محسوب می شودکه درحفظ و انتشار سخنان ائمه ی اطهار، سخت کوشا بود و ستایش های فراوان ائمه(ع) از وی نشان دهنده شخصیت والای علمی و معنوی وی می باشد.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر عنوان کرد: شیخ بزرگوار، صدوق می نویسد:حضرت عبدالعظیم(ع) شخصی خدا پرست، پارسا و پسندیده ی خدا و رسول خدا – صلی اللّه علیه و آله – و مردم بوده است.
حجت الاسلام نوروزی مطرح کرد:یکی از ویژگی های مهم در زندگی حضرت عبدالعظیم(ع) این بود که توفیق یافت محضر پرفیض سه حجّت الهی را که عبارتند: از امام رضا، جواد و امام هادی(ع) درک نماید، از تعالیم آن بزرگواران بهره مند گردد و سخنان و روایات آنان را به نسل های بعد منتقل نماید. وقتی امام رضا(ع) در مدینه به سر می برد، برای حضرت عبدالعظیم(ع) امکان دیدار با حضرتش فراهم بود؛ پس از شهادت آن حضرت، که امامت به امام جواد(ع) رسید، در آن مدت که امام نهم در مدینه بود، این سعادت و توفیق همچنان برای حضرت عبدالعظیم(ع) فراهم بود که با آن حضرت، تماس و دیدار داشته باشد و از دانش آن بزرگوار، بهره گیرد. گاهی نیز سؤالات خود را به صورت نامه از امام می پرسید و جواب مکتوب از امام دریافت می کرد.
کارشناس دینی اظهار داشت:فرهنگ زیارت در مکتب شیعه، از شیوه های اساسی احیای نام و یادبزرگان، عالمان و اولیای خدا است. حضوریافتن در کنار قبور انسانهای والا و برجسته، هم ارج نهادن به پاکی و صداقت و ایمان و جهاد آنان است و هم الگوگیری از زندگی و الهام جویی از نام ویاد ایشان است، لذا تشویق های بسیاری که در روایات اسلامی پیرامون زیارت مرقد ائمه ی معصومین و امامزادگان بزرگوار آمده است، یک دستور تربیتی و ارشادی است. زیارت حرم باصفای حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نیز در همین راستا مورد تأکید و توجه بوده است که در روایتی از امام هادی(ع) آمده است که هر کس قبر حضرت عبدالعظیم(ع) را زیارت کند، خداوند بهشت را به او پاداش می دهد.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر ابراز داشت: شیخ المحدّثین صدوق رحمت‌الله علیه در ضمن حدیث مفصّلی، با اسناد به حضرت سلمان، نقل می‌کند: در ایام مریضی رسول خدا (ص) که به ارتحال آن بزرگوار منتهی گردید، در کنار بستر آن حضرت بودم که فاطمه زهرا (س) وارد شد، وقتی ضعف شدید را در پدر بزرگوارش دید، اشک به صورتش جاری گردید. رسول خدا برای تسلّی و آرامش دخترش، از عنایات و برکات خداوند بر اهل‌بیت سخن گفت و بخشی از نعمت‌های خدا را، که بر این خاندان ارزانی داشته است، برشمرد تا بدین جا رسید که: … دخترم! ما اهل‌بیتی هستیم که خداوند شش صفت و ویژگی را بر ما عطا کرده است که بر هیچ‌یک از گذشتگان و آیندگان عطا ننموده است؛ زیرا پیامبر ما سیّد انبیا و مرسلین است و آن پدر تو است و وصیّ ما سید اوصیا است و آن همسر تو است و شهید ما سیدالشهدا است و آن حمزه بن عبدالمطلب عموی پدر تو است.فاطمه علیهاالسلام گفت: ای فرستاده خدا، آیا او فقط سید شهیدانی است که با وی به شهادت رسیده‌اند؟پیامبر فرمود: نه، بلکه او سید شهدای اوّلین و آخرین، بجز انبیاء و اوصیاء است.
حجت الاسلام نوروزی یادآور شد: شیخ صدوق (ره) از امام صادق (ع) و آن بزرگوار از جدّش رسول خدا نقل می‌کند که فرمود: برادرانم علی بن ابی‌طالب و محبوب‌ترین عموهایم حمزه است.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر خاطرنشان کرد: ابن ابی الحدید نقل می‌کند که در جنگ خندق چون امیر مؤمنان (ع) با عمرو بن عبدوَدّ مواجه شدند و مبارزه آنان آغاز گردید، پیامبر (ص) رو به آسمان کرد و دستانش را بالا گرفت و این دعا را مکرّر خواند: خدایا! پسرعمویم عبیده را در جنگ بدر و عمویم حمزه را در جنگ احد از من گرفتی پس امروز علی را برایم نگهدار! خدایا! مرا تنها نگذار، وَ انْتَ خَیْرالْوارثین.

لینک کوتاه : https://sooknews.ir/?p=11094

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.