7

دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص کوروش و داریوش و هخامنشیان

  • کد خبر : 3012
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳

دیدگاه رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری در خصوص کوروش و داریوش و هخامنشیان

به گزارش سوک نیوز ,با گسترش شبکه های مجازی، عده ای فرصت یافته اند تا در کمبود کتاب و مطالعه و مباحث علمی و اعتقادی محکم، به ترویج باستانگرایی و ملی گرایی و حتی نژادپرستی و شوونیسم با محوریت کوروش گرایی و هخامنشی ستایی بپردازند. موضع حکیمانه رهبرمان در این خصوص، همچون هر موضوع دیگری، بهترین تابلوی راهنماست.اصرار فرنگی ها بر شروع تاریخ ایران از هخامنشیان:فرنگی‌ها اصرار داشتند هخامنشی‌ها را بالا بیاورند و مطرح کنند و کوروش و داریوش را اولِ تاریخ بدانند؛ حتّی مادها را هم از خاطر برده‌اند. کار مستشرقان اروپایی در این زمینه خیلی صادقانه نبوده. لیکن حفاری‌ها و شناختها و نشانه‌های گوناگون تمدنی به ما نشان می‌دهد که در سرتاسر ایرانِ کنونی ما تمدنهای بسیار قدیمی – که بعضی شاید از تمدن مصر هم قدیمی‌تر باشد – وجود دارد؛ تمدنهای شش هزار ساله، هفت هزار ساله؛ از جمله در همدان است، از جمله در سیستان است، از جمله در مناطق دیگری از این کشور است. بنابراین نمی‌شود قاطع گفت این‌جا تنها دولت متمرکز یا اولین دولت متمرکز وجود داشته؛ اینها حدسیات است.منبع:point_down::point_down::point_down:۱۳۸۳/۰۴/۱٩http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3245برتری دانشمندان ، علما و انبیا بر پادشاهان:«و لذا در تاریخ هم وقتی شما نگاه کنید، می‌بینید حکما و دانشمندان و انبیا و اهل معرفت علی‌رغم ضعفهای ظاهری‌شان و نداشتن قدرت بر اسکندرها و کوروش‌ها و بقیه‌ی سلاطین و جهانگیران عالم، پیروز شدند؛ در زمان خود پیروز نشدند، اما در تاریخ پیروز شدند. از سلاطین و جهانگیران عالم جز نامی، آن هم همراه با طعن و لعن انسانهای هوشیار چیزی در تاریخ نمانده…»منبع:point_down::point_down::point_down:http://farsi.khamenei.ir/newspart-print?id=21488نقد #کوروش در کلام شهید مطهری:فرق است میان ‏آزادی تفکر و آزادی عقیده. آزادی تفکر ناشی از همان استعداد انسانی بشر است که می‌تواند در مسائل بیندیشد. این استعداد بشری حتما باید آزاد باشد. پیشرفت و تکامل بشر در گرو این‏ آزادی است. اما آزادی عقیده، ناشی از تفکر صحیح و درست نیست. منشا بسیاری از عقاید، یک سلسله عادت‌ها و تقلیدها و تعصب‌ها است.عقیده به این‏ معنا نه تنها راه‌گشا نیست بلکه ‏زیانبارترین اثرات را برای فرد و جامعه بدنبال دارد.آیا در مورد انسانی که یک سنگ را می‌پرستد باید بگوئیم چون فکر کرده و بطور منطقی به اینجا رسیده و نیز به دلیل اینکه عقیده محترم است، پس ‏باید به عقیده او احترام بگذاریم و ممانعتی برای او در پرستش بت ‏ایجاد نکنیم؟ یا نه، باید کاری کنیم که عقل و فکر او را از اسارت ‏این عقیده آزاد کنیم؟ یعنی همان کاری را بکنیم که ابراهیم خلیل‏ الله کرد. حال آنکه در کتاب‌های تاریخ خودمان نوشته اند کوروش ‏چه مرد بزرگ و بزرگواری بوده که وقتی به بابل رفت و آنجا را فتح کرد تمام بتخانه ‏ها را محترم شمرد. از نظر یک فاتح که سیاست‏ استعمارگری دارد، این کار، امری عادی و یک نقشه معمولی است ‏ولی از نظر بشریت چطور؟ آیا خود جناب کوروش به آن اعتقاد داشت؟ یقینا نه، اما #کوروش فکر می‌کرد این اعتقاد که مردم را در بی‌خبری نگاه داشته عامل خوبی برای دربند ماندن آنهاست. این‏ بود که دست‏ به ترکیب آنها نزد. 

لینک کوتاه : https://sooknews.ir/?p=3012

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. متاسفانه الان هم داریم به سمتی می ریم که عوام در حال پرستش یک بنای مجلل ساخته شده از طلا هستند. یکی از خصلت های ایمه ساده زیستی بوده که متاسفانه با انحراف ایجاد شده مجلل ترین کاخ های جهان برای ائمه ساخته شده. کسی که به تخت جمشید و پاسارگاد مراجعه می کند فقط برای اهمیت دادن به تاریخ و داشته های گذشته هست کس برای پرستش سنگ به این چنین مکان هایی مراجعه نمی کنه

  2. باسلام.لطفا اگر تا حالا مطالعه نکرده اید،تفسیر سوره کهف را از تفاسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی رحمه‌الله علیه و نمونه از آیت‌الله مکارم حفظه الله علیه ،در بحث ذوالقرنین مطالعه کرده و خلاصه آنها را اینجا بنویسید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.